fotoreport

Křídla nad Zlínem

Zajímavou a osudovou kapitolu Baťova Zlína představuje letectví. Ta se začala psát roku 1924, kdy Tomáš Baťa koupil první letadlo - dvojplošník Albatros B II, které sloužilo k obchodním letům a ke shazování reklamních letáků. První letiště v dnešní čtvrti Podvesná muselo koncem 20. let ustoupit výstavbě baťovských domků, firma Baťa ale vybudovala nové moderní letiště s hangáry, letištní budovou a dílnou vybudovala v nedalekých Otrokovicích. S rozšiřováním firemního impéria rostl také zájem o tento rychlý způsob přepravy. Při jedné z obchodních cest v roce 1932 bohužel Tomáš Baťa zahynul. V budování letecké dopravy ale pokračoval i Jan Antonín Baťa, a to ve spolupráci se spolkem Masarykova letecká liga (MLL), který se podílel na rozvoji leteckého průmyslu a letecké obrany naší republiky. Roku 1932 zaplatil vybavení dílny MLL, kde se začaly vyrábět první kluzáky a větroně a poskytl také nemalé finanční prostředky na rozvoj a zřizování sportovních letišť. Následná velká poptávka po zlínských kluzácích a větroních vedla k sériové výrobě a k založení Zlínské letecké akciové společnosti. Organizovaly se modelářské kroužky, pořádaly výstavy a soutěže a MLL organizovala také pilotní kurzy, dotované firmou Baťa. Roku 1939 ale obsadili letiště v Otrokovicích Němci a řada pilotů uprchla a bojovala na frontách druhé světové války.

Tomáš Baťa byl velkým milovníkem letectví a tento dopravní prostředek také s oblibou využíval ke svým služebním cestám. Let do Curychu 12. července 1932 se mu však stal osudným a po pouhých sedmi minutách jeho pilot v mlze ztratil orientaci a letadlo se zřítilo k zemi.
Baťa chtěl ze Zlína v meziválečném období vytvořit významný letecký přístav Evropy. Pustil se i do výroby letadel. Zlín Z-XII byl československý sportovní a cvičný dvoumístný dolnoplošník z poloviny 30. let 20. století. Jeden exemplář můžete vidět v expozici v Baťově institutu. | © Pavel Kappel
Pro odvážnější návštěvníky nabízejí v Kunovicích u Zlína také možnost se proletět. Třeba v letadle zdejší výroby Let L-200 Morava. | © Pavel Kappel
Tonya si pohled na Zlínsko z ptačí perspektivy vyzkoušela na vlastní kůži. | © Pavel Kappel
U letiště najdete muzeum vyřazené letecké techniky. Můžete dokonce sami usednout do kokpitu některých z nich. Kromě vysloužilých L 410 z nedaleké továrny zde najdete vrtulníkovou techniku i staré proudové stíhačky. Zde konkrétně sovětský MiG-19, kterým byla od roku 1958 vyzbrojena i Československá lidová armáda. Tato stíhačka se dokonce v Československu vyráběla sériově ve firmě Aero Vodochody pod označením S-105. Letouny zůstaly ve výzbroji armády ČSSR do počátku 70. let. | © Tomáš Třeštík
V kokpitu sovětského Iljušinu Il-14, v Československu vyráběného jako Avia 14. | © Pavel Kappel