článek

Na dvou kolech

V roce 2015 slaví Brno jedno kulaté a dvě polokulatá motorkářská jubilea. Je to přesně půl století od prvního mistrovství světa motocyklů v Brně, šedesát pět od první Velké ceny a osmdesát pět let od otevření Masarykova okruhu. Začalo to sice už v roce 1903 třemi distančními závody na silnici z Brna do Vídně, ale teprve v roce 1930 se začalo závodit na nově otevřené, tehdy ještě "přírodní" trati pojmenované po prvním československém prezidentovi.

Velkou zásluhu na otevření okruhu v lesích za Brnem měla legenda automobilového sportu Eliška Junková. I díky jejímu nasazení se povedlo vše připravit v rekordně krátkém čase. Celá trať totiž vedla po stávajících silnicích, které musely být za novým účelem rekonstruovány. Jedno kolo měřilo 29,1 kilometrů a náročná trať si brzy získala respekt závodníků nejen pro svou délku, ale i kvůli několika střídajícím se povrchům. Jezdilo se po asfaltu, betonu a obzvlášť neoblíbené mezi jezdci byly dlažební kostky v klesání k Popůvkám.

Na trase starého Masarykova okruhu dodnes najdete upomínky na jeho zašlou slávu. Na Pražské ulici stále můžete najít zbytky starého depa, v Žebětínské ulici v Baltisbergerově zatáčce připomíná smrt stejnojmenného německého jezdce v roce 1956 malý památník. A tragickou nehodu z roku 1949, při které přišli o život dva lidé a tucet lidí byl zraněn, připomíná nově pietní žulová stéla.

Nová historie okruhu se začala psát v roce 1987, kdy po dvou letech stavebních prací zahájila provoz moderní závodní dráha na okraji brněnské čtvrti Žlebětín a ve stejném roce se na brněnskou trať vrátil i seriál Mistrovství světa silničních motocyklů, dodnes jeden z nejvýznamnějších tradičních sportovních podniků v České republice. K zajímavostem patří fakt, že svou délkou je v seriálu MotoGP jednou z nejdelších tratí a že zde při závodech nikdy nedošlo ke smrtelné nehodě.

Za historií závodění v Brně se můžete vypravit do místního technického muzea, které nedávno otevřelo dlouhodobou výstavu na toto téma. | © Yan Plíhal, AnFas
Základ výstavy „Brno na dvou kolech“ tvoří exponáty ze soukromé sbírky a uvidíte tu zahraniční i české silniční závodní motocykly různých kategorií, včetně velmi úspěšných strojů stavěných soukromě leckdy jen v několika exemplářích. | © Yan Plíhal, AnFas
Část motocyklů bude k příležitosti významných výročí průběžně obměňována unikátními stroji ze soukromých sbírek. | © Yan Plíhal, AnFas