článek

Putování se Zikmundem a Hanzelkou

Ve třetím patře správní budovy č. 14 Baťova institutu ve Zlíně je k vidění stálá expozice Moderní cestovatelství, která na příběhu dvou nejslavnějších českých cestovatelů Jiřího Hanzelky a Miroslava Zikmunda dobře ilustruje známý princip Tomáše Bati: "Dnes fantazie, zítra skutečnost."

Dobrodružnou cestu začali Hanzelka a Zikmund plánovat již po maturitě v roce 1938. Vpád německých vojsk ale jejich plány o dalších sedm let odsunul. Tím však oba cestovatelé nečekaně získali dostatek času promyslet své plány do detailů a když pak po válce představili svojí ideu v kopřivnické Tatrovce, vedení závodu natolik ohromili, že získali nejen finance, ale také dnes již legendární vůz Tatra 87.

Tři měsíce strávili Hanzelka a Zikmund v automobilce a učili se model s typovým označením 87 rozložit a zase poskládat do posledního šroubku, protože jim bylo jasné, že na jejich cestě se budou moci spolehnout jenom sami na sebe. Po náročných přípravách se 22. dubna 1947 vydali na cestu, která byla z jejich výprav první a nejspíš i nejslavnější.

Během tří a půl let projeli celou Afriku a Ameriku od jihu až do Mexika a je známo, že jejich vůz je po cestě zradil pouze jednou - to když se v Guatemale vysypala převodovka. Ze své cesty pravidelně posílali písemné, rozhlasové i filmové reportáže. Navštívili spolu třiaosmdesát zemí, napsali přes dvacet knih a proslavili vozy Tatra i Československo.

Tato Tatra 87 je na seznamu národních kulturních památek, stejně jako třeba korunovační klenoty. Tento status nejvýmluvněji dokládá význam a hodnotu vozidla.Arnošt Nemeškal (NTM v Praze)

Roku 1950 se ale vrátili do Československa již pevně ovládaného komunistickou stranou. Bylo jim sice umožněno vydávat cestopisy, po srpnové okupaci vojsky Varšavské smlouvy v roce 1968, kterou oba cestovatelé odsoudili, však měli definitivně zakázáno cestovat i publikovat.

Cena originálu vozu, se kterým cestovatelé vyrazili v roce 1947 na své cesty po Africe a Jižní Americe, šplhá k 10 milionům korun.
Originál vozu Tatra 8, ve kterém cestovatelé ujeli 65.000 kilometrů, je dnes majetkem Národního technického muzea v Praze. Ve zlínském Baťově institutu si můžete prohlédnout stejný model od soukromého sběratele Vladimíra Poláška. | © Tomáš Třeštík
Originální vůz má v přihrádce palubní desky před sedadlem spolujezdce díru po kulce. To je jednoznačné poznávací znaménko - následek manipulace se zbraní při přepadení na cestě po Habeši.Miroslav Zikmund